Čiji su “naši” mediji: Signali stižu spolja

Čiji su “naši” mediji: Signali stižu spolja

13/02/2022

Značajan broj komercijalnih radio emitera u Crnoj Gori u vlasništvu je stranog kapitala,  pokazalo je istraživanje Centra za demokratsku tranziciju (CDT). Ipak, ta struktura je nešto drugačija u odnosu na televizije, portale i štampane medije, gdje su prethodne analize CDT-a pokazale da će se najuticajnijim medijima Crne Gore dominantno upravljati iz inostranstva.

Istraživanja pokazuju i da radio kao informativni kanal, u odnosu na onlajn portale i televizije, posljednjih godina sve više gubi na značaju u Crnoj Gori. Međutim, to se zasigurno ne bi dalo zaključiti kada se pogleda njihova brojnost.

Pored 16 lokalnih javnih emitera, u našoj zemlji registrovano je čak 35 komercijalnih, kao i dva neprofitna radio emitera. Prema podacima iz nacionalnog registra, od tih 35, opšti radio program emituje 25, a 10 specijalizovani muzički ili zabavni program.

Najveći broj radio stanica ima lokalnu frekvenciju, slijede oni koji se slušaju u nekom od regiona, dok samo pet radio stanica ima nacionalnu pokrivenost.

Od tih pet, vlasnička struktura dva radija – Play i S dovodi nas do Srbije, odnosno, tamošnjih političara.

Iza Play radija je kompanija Kopernikus Montenegro, koju mediji u regionu dovode u vezu sa predsjednikom Srbije Aleksandrom Vučićem. Njen vlasnik, kao i Prve televizije, je ofšor biznismen Srđan Milovanović, čiji je brat Zvezdan Milovanović bio dugogodišnji povjerenik SNS-a u Nišu.

Radio S je povezan sa funkcionerom SPS-a iz Srbije i biznismenom, Zoranom Anđelkovićem Bakijem, osnivačem firme S Media Team u čijem je vlasništvu taj radio u Herceg Novom, kao i S3 koji se emituje samo u Glavnom gradu.

Osim tih radio stanica, vlasnika u drugoj zemlji imaju još dva radio emitera, sa regionalnom i lokalnom frekvencijom.

Radio Jadran je u vlasništvu firme Adria Management Services, kao i televizija A1 i portal Borba.me. Drugi je radio TDI, čiji je vlasnik Saša Blagojević, koji je prema pisanju medija iz Srbije, blizak vlastima te zemlje. U njegovom posjedu su i dnevne novine Alo i portal Alo.rs.

Sve to ukazuje na činjenicu da radio, iako polako gubi na značaju, ne zanemaruju biznismeni iz drugih zemalja. No, interes u tome, pokazuje istraživanje, nalaze i male lokalne firme privatnih vlasnika, NVO i vjerske zajednice.

Istraživanje “Čiji su ”naši” mediji“ je dio projekta  projekta monitoringa stranih medijskih uticaja u Crnoj Gori.

Jelena Gardović

Novinarka portala Raskrinkavanje.me