Čiji su “naši” štampani i onlajn mediji

Čiji su “naši” štampani i onlajn mediji

28/01/2022

Većina najuticajnijih portala u Crnoj Gori je već, ili je izvjesno da će biti, u rukama stranih vlasnika, dok će uskoro samo jedan od tri crnogorska dnevna lista biti u vlasništvu kompanija iz naše zemlje, pokazalo je istraživanje Centra za demokratsku tranziciju (CDT).

S obzirom na to da većina televizija sa nacionalnom frekvencijom već ima strane vlasnike, ili će ih, izvjesno, dobiti, jasno je da će se odluke o najuticajnijim medijima Crne Gore donositi u inostranstvu.

Slaba zakonska regulacija i nezainteresovanost državnih institucija doveli su upliva stranog novca i vlasništva u crnogorskim onlajn i štampanim medijima, ali i stvorili pogodnu atmosferu za širenje stranih političkih uticaja i dezinformacija.

Pojedinci i pokreti svakodnevno zloupotrebljavaju činjenicu da je za pokretanje portala potrebno samo napraviti sajt pa se suočavamo sa brzim rastom broja neregistrovanih medija koji javnosti otvoreno nameću svoju agendu.

Prema evidenciji internet publikacija koju nam je dostavilo Ministarstvo javne uprave, digitalnog društva i medija, u Crnoj Gori je registrovano 50 portala iako ih je u medijskom prostoru znatno više.

Najuticajniji portali u Crnoj Gori su već, ili je izvjesno da će biti, u rukama stranih vlasnika. Izvjesno je da će ubrzo samo jedan od tri dnevna lista u koja se izdaju našoj zemlji biti u vlasništvu crnogorskih kompanija.

 Aktuelna vlasnička struktura tri uticajna portala i jednog štampanog medija u Crnoj Gori, povezana je sa grčkim kapitalom, a najuticajniji dnevni list i portal ubrzo će biti u vlasništvu medijske grupe čiji je vlasnik iz Srbije.

 Portal Vijesti online, koji redovno posjećuje više od polovine građana u Crnoj Gori, prema najavama iz oktobra protekle godine će ubrzo biti vlasništvo United Media, kompanije sa sjedištem u Luksemburgu koja ima više od 50 televizijskih kanala.

United Media ima 28 veb portala, osam novina i časopisa i pet radio stanica i dio je United Group-a čiji je osnivač i suvlasnik srpski preduzetnik Dragan Šolak, o kojem smo detaljno pisali u prvom dijelu istraživanja.

Poznato je i da grčki biznismen Petros Statis vlasnik dva crnogorska portala – Analitika i Cafe Del Montenegro (CDM), kao i Pobjede i njenog onlajn izdanja. Statis je u jednom periodu bio vlasnik čak pet medija koji sadržaj proizvode u našoj zemlji.

U strano vlasništvo nedavno je prešao i portal Borba koji je kupila Adria management services, kompanija srpskog biznismena Bratislava Stoiljkovića, koji je vlasnik i TV Adria. Podaci o vlasništvu portala IN4S nijesu dostupni javnosti jer ovaj mediji nije registrovan.

Pored toga što se u Crnoj Gori čitaju skoro koliko i domaći, pojedini regionalni mediji počeli su da registruju svoje portale i u našoj zemlji, za šta je primjer nedavna registracija portala Aloonline.me, čiji je vlasnik Alo Media System iz Beograda u čijem je vlasništvu i portal Pogled.me.

Istraživanje “Čiji su ”naši” mediji“ je dio projekta  projekta monitoringa stranih medijskih uticaja u Crnoj Gori.

Darvin Murić

Glavni i odgovorni urednik portala Raskrinkavanje.me